BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Rabu, 10 Ogos 2011

bertudung zaman sekarang

Bismillahhirrahmanirrahimmm.....


Assalamualaikum.....

   Fuhhh manisnya Ramadhan bagi sesiapa yang beramal di dalam nyaa....Diam tak diam dah 10 Ramadhan berlalu....masyaALLAH cepatnya masa berlalu....jom kita sama2 tingkatkan amalan di bulan yg mulia ini..mana tau kita di kurniakan malam lailatuQadar....subhanallah..amin..insyaALLAH.....

   Dalam kelas hari ini aku mengajar topik yang amat menarik iaitu "adab berpakaian"..Soalan pertama yang aku ajukan kepada anak didik ku adalah bahagian aurat lelaki dan perempuan..Hampir semua daripada mereka menjawab dengan betul.Iaitu aurat lelaki dari pusat hingga lutut manakala aurat perempuan semua bahagian kecuali tapak tangan dan muka..Terkilan dengan umur yang sedemikian mereka dah tahu bahagian2 aurat kaum adam dan hawa jika dibandingkan dengan org dewasa..Terdapat hadis meriwayatkan :
 Golongan yang mudah untuk masuk syurga adalah kaum wanita..,akan tetapi ramai penghuni neraka adalah wanita....persoalannya kenapa???????
 Hal ini kerana wanita yang tidak dapat menjaga aurat..Dalam firman ALLAH swt :

Wahai anaka2 adam! Sesungguhnya kami telah menurunkan kepada kamu (bahan2 untuk) pakaian menutup aurat kamu dan pakaian perhiasan dan pakaian yang berupa taQwa.itulah yang sebaik2nya.yang demikian itu adalah dari tanda2(limpah kurnia) ALLAH (dan rahmat-Nya kepada hamba2-Nya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur) (surah Al-A'araf :26)

Hari ini  lepas balik dari kerja,aku dan adik2 pergi ke bazar Ramadhan..Di situ ramai org berpusu2 untuk membeli barang makanan untuk juadah berbuka..Akan tetapi sambil aku melihat aneka jenis juadah aku terlihat seorang wanita yang bertudung fesyen ala zaman sekarang memakai t-shirt pendek jarang mengikut body dan memakai seluar legging...subhanallah....Berfesyen tak salah tapi biarlah berpada2..Biarlah masih dalam cara pemakaian dalam islam.. jangankan bertudung tapi pakaian masih ketat2..jangankan bertudung tapi akhlak masih kosong..hurmmmmmm tak guna hidup dalam kepura2an.. 

Muslimah kena faham apa yang di maksudkan dengan bertudung dan menutup aurat..bukan bertudung untuk santapan  kaum lelaki tapi bertudung untuk diri sendiri dan takut akan azab ALLAH swt....bertudung bukan untuk menunjuk2 yang diri seorang muslim tetapi hampehhhh bila berpakaian sebegitu......nak saja aku pergi menegur wanita tersebut walaupun dia lebih berusia dariku....hurmmmm....

So please mind to use the hijab.It is the special gift from ALLAH to all muslimah. Also  it's special order. None of any kind of creature in this universe is created so beautifully  that they have to hide  their beauty with hijabs..Only women.

p/s :If you ever see a muslimah use the hijab is doing the bad stuff,remember that the one to blame is the women its not the hijab..

0 ulasan: