BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Khamis, 24 November 2011

Makna HijRah..

Salam ukhwah....=)

   Ahad ni semua umat Islam akan menyambut kedatangan 1 Muharram 1433 H..menandakan 1 lembaran baru bagi kalendar Islam..
Dalam Al-Quran , Allah swt berfirman :
"Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjuang di jalan ALLAH dengan harta dan dirinya lebih tinggi darjatnya di sisi ALLAH. Mereka itulah orang-orang yang menang.Tuhan mereka memberi khabar gembira bagi mereka dengan rahmat dan keredhaan-Nya serta syurga untuk mereka di dalamnya nikmat yang tetap (abadi). Sedang mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Sesungguhnya di sisi ALLAH pahala yang besar."
   
      Merujuk dalam bahasa Arab perkataan "Hijrah" bermakna bergerak meninggalkan satu tempat ke satu tempat yang lain dalam usaha mencari pembaharuan yang menjurus kepada yang lebih baik.. Di riwayatkan oleh Al-Imam Abu Daud daripada Abdullah bin Hubsyi : Rasulullah saw bersabda bermaksud " Orang yang berhijrah ialah orang yang meninggalkan apa2 yang dilarang oleh ALLAH swt"


   Sudahkah anda bersedia untuk berhijrah ke arah yang lebih baik??..Jika dulu anda seorang yang selalu tinggalkan solat dan lalai maka masih ada waktu untuk kita berubah..Jika dulu anda adalah seorang yang malas maka ubahlah untuk menjadi seorang yang rajin..Jika dulu anda seorang yang riak , sombong dll maka berubahkah kepada seorang yang peramah dan baik budi pekertinya..Jika dulu anda seorang yang berpakaian menjolok mata maka berubahlah untuk berpakaian  seperti seorang muslimah..Carilah masa , ruang dan peluang untuk kita berubah kepada yang lebih baik..
      Dalam Al-Quran , ALLAH swt berfirman : "Bagi manusia  ada (malaikat) yang berganti-ganti mengintipnya di hadapan dan di belakangnya , mereka itu menjaganya atas perintah ALLAH. Sesungguhnya ALLAH tidak mengubah keadaan suatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri. Dan apabila ALLAH meghendaki kejahatan pada suatu kamu maka tiada yang dapat menolaknya dan tiada bagi mereka wali , selain daripada-Nya."(surah Ar-Rad ayat 11)..
 
      Di dalam ayat ini jelas bahawa ALLAH swt tidak akan mengubah nasib suatu kaum jika kaum tersebut tidak mengubah budi pekertinya. Sebagai contoh seorang yang malas umpamanya hidupnya dalam kemiskinan atau kesusasahan.Nasib itu tidak akan di ubah oleh ALLAH jika mereka tidak membuang sifat malas itu terlebih dahulu. Sebab itu janganlah seseorang meminta kepada ALLAH swt : KAYAKAN SAYA!!!!! Sedangkan dia tidak berusaha. Kerana langit tidak akan menghujankan emas dan perak.. Tepuk dada tanya iman....

   Kesimpulannya
Hijrah turut mengajar kita bagaimana untuk memusahabahkan diri dan menilai diri dari hati dan jiwa serta usaha untuk memiliki sifat mahmudah (terpuji) seperti ikhlas , redha , sabar , amanah dab berperibadi mulia.Pada masa yang sama meghindari sifat mazmumah (keji) seperti sombong , riak , dengki , dan kikir untuk tidak kita amalkan dalam kehidupan..insyaALLAH..


p/s : dikesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat menyambut awal muharram..sama2lah kita berubah kepada yang lebih baik..hehehehe....amin..

0 ulasan: